یادگیری تلفیقی چیست و چگونه کار می کند؟

چطور فرهنگ یادگیری تلفیقی را در کلاس ایجاد کنیم؟

یادگیری تلفیقی یکی از روشهای نوین آموزش است که در آن علاوه بر کلاسهای حضوری از کلاسهای آنلاین و برنامه های آموزشی ضبط شده و سایر ابزارهای دیجیتال استفاده می شود.

یادگیری تلفیقی ( به انگلیسی : Blended learning ) یکی از جدیدترین برنامه های آموزشی برای تاثیرگذاری بیشتر در کلاس های درس مدرسه و دانشگاه است. 

در روش یادگیری تلفیقی کلاس درس به صورت حضوری برگزار شده و از دنیای دیجیتال در کنار تدریس کلاسی برای آموزش استفاده می شود. 

 

در این روش از رایانه و تبلت برای ایجاد تعامل بیشتر در کلاس استفاده می شود. 

اگر معلم در این روش برنامه منظمی برای استفاده از کلاس های حضوری و الکترونیکی داشته باشد و از روشهای یادگیری مشارکتی ، پروژه محور و مسئله محرو استفاده کنید ، جدایی معلم و دانش آموز را به حداقل می رساند و باعث می شود دانش آموزان درک بهتری از برنامه درسی داشته باشد. 

 

اضافه کردن تعامل برخط و برقراری ارتباط از طریق پیام رسان های آنلاین میتواند ادراک یادگیری دانش آموزی، ارتباط اجتماعی و احساس برخورداری دانش آموز از حمایت معلم را افزایش دهد. 

 

سبک یادگیری تلفیقی , روش تدریس تلفیقی چیست , تدریس با رویکرد تلفیقی

ویژگی های یادگیری تلفیقی

 

ویژگی های یادگیری تلفیقی

برخی از آموزشها به صورت آنلاین است و دانش آموز میتواند روی مسیر و سرعت آموزش کنترل داشته باشد.

برخی از آموزشها به صورت معلم محور و حضوری است. 

آموزش آنلاین و حضوری مکمل هم بوده محیط یادگیری یکپارچه ای را می سازند.

 

مزایای یادگیری تلفیقی

وقت کمتری از معلم گرفته می شود. 

این روش آموزشی  نسبت به تدریس رو در رو ، بهتر و کارآمد تر است و میتواند باعث سطوح بالاتر موفقیت در دانش آموزان شود.

در این روش دانش آموز میتواند به صورت انفرادی کنار کند و معلم زمان کافی برای توجه بیشتر به دانش آموزانی که نیاز به حمایت بیشتری دارند ، بدست می آورد. 

 

به دلیل تنوع فعالیت ، تعامل دانش آموزان با معلم در طول تدریس بیشتر می شود.

هر دانش آموز با توجه به سطحی که دارد میتواند از درس های متناسب خودش استفاده کند. 

یادگیری تلفیقی باعث کاهش هزینه های موسسات آموزشی می شود. 

 

فناوری های قابل استفاده در یادگیری تلفیقی

- سیستم مدیریت یادگیری

- سیستم پاسخگویی در کلاس

- پلتفرم یادگیری تطبیقی

- تبلت

- گوشی هوشمند

- تجزیه و تحلیل یادگیری 

- طیف ابزارها و فناوری های یادگیری ترکیبی متنوع و متغیر

 

ویدئو که رایج ترین فناوری در یادگیری تلفیقی است.  از یک سو معلم میتواند موارد آموزشی مکمل را به صورت ویدئو برای دانش آموزان ضبط کند تا مفاهیم چالش برانگیز تر و عمیق تر را بهتر بیاموزند. معلم از سوی دیگر میتواند با ضبط ویدئو روش استفاده از نرم افزارها یا ابزارهای دیگر را به دانش آموزان بیاموزد. 

 

یادگیری تلفیقی , مزایای یادگیری تلفیقی , فناوری های قابل استفاده در یادگیری تلفیقی

نقش معلم در یادگیری تلفیقی

 

نقش معلم در یادگیری تلفیقی

اگر بخواهیم یادگیری تلفیقی را با موفقیت اجرا کنیم معلم باید به صورتی برنامه های آموزشی را اجرا کند تا دان آموز بتواند با این روش سازگار شده و اعتماد به نفس لازم برای هدایت این روش یادگیری را بدست آورد تا بتواند به صورت مستقل به خود آموزی و خود نظم جویی برسد. 

معلم باید با تنظیم آسان مطالب برای فعالیت های کلاس درسی ، دروس مورد نیاز را روی رایانه یا تبلت ذخیره کند.

 

معلم میتواند با آموزش مهارت های لازم برای استفاده از آموزش های آنلاین و نظارت بر فعالیت دانش آموزان ، به آنها اختیار و آزادی عمل بدهد ، در این روش دانش آموزان میتوانند با سرعت های متفاوت و متناسب با تلاش و استعدادشان در کلاس درس پیش بروند.

در اغلب موارد ، نمرات امتحانی توسط نرم افزار سیستم آموزش به صورت خودکار انجام می شود که باعث صرفه جویی در وقت معلم می شود. 

 

مزایای یادگیری تلفیقی, فناوری های قابل استفاده در یادگیری تلفیقی, نقش معلم در یادگیری تلفیقی

انواع مدل های یادگیری تلفیقی

 

انواع مدل های یادگیری تلفیقی

هر معلم با توجه به کلاس درس و نیازهای یادگیرندگان میتواند یکی از روش های متنوع یادگیری تلفیقی را انتخاب کند. معمولا دانش آموزان یک کلاس ، یکدست نیستند ، برخی از دانش آموزان نیاز به توجه و رسیدگی بیشتری دارند و برخی دیگر با برنامه درسی جلو می روند.  با توجه به شرایط دانش آموزان ، معلم میتواند یکی از چهار مدل یادگیری تلفیقی را به کار ببرد. 

 

مدل چهره به چهره : زمانی که دانش آموزان در سطوح مختلف مهارت و توانایی قرار دارند انتخاب روش چهره به چهره بهترین گزینه است.  از آنجا که این روش به صورت حضوری انجام می شود نزدیک ترین مدل یادگیری تلفیقی به آموزش سنتی محسوب می شود. برای دانش آموزانی که از کلاس عقب می مانند ، آموزش آنلاین ارائه می شود مثلا سوالی که در کلاس برایشان مطرح شده یا تکلیف کلاسی را در خانه انجام می دهند تا زمان بیشتری برای تسلط بر مسائل درسی داشته باشند.

 

مدل چرخشی : در این روش معلم ، موقعیت های یادگیری متفاوتی ایجاد می کند و با استفاده از موقعیت های چرخشی ابزارهای یادگیری دیجیتال ، معلم میتواند زمان آموزش حضوری را براساس نیازهای خاص دانش آموزان متمرکز کند. در این روش معلم برنامه درسی برای دانش آموزان طرح می کند که در موقعیت های مختلف در انتقال آموزش حضوری به آنلاین کاربرد داشته باشد.

 

مثلا معلمی که در سطح ابتدایی تدریس میکند میتواند براساس سطح مهارت در خواندن و ریاضی ، دانش آموزان را دسته بندی کند. برخی دانش آموزان ممکن است در خواندن خوب باشند ولی در ریاضی خوب نباشد که در این صورت معلم میتواند زمان بیشتری برای آموزش حضوری مفاهیم درس ریاضی به این گروه اختصاص بدهد و سپس به صورت چرخشی آموزش خواندن را به صورت دیجیتال برای این گروه ارائه نماید. 

 

مدل خود ترکیبی : مدل خود ترکیبی بیشتر در دبیرستان و دانشگاه رایج است و به یاد گیرندگان امکان میدهد که با آموزش های آنلاین ، فراتر از دوره درسی پیش بروند. معمولا دانش آموزانی که میخواهد کلاس های پیشرفته بروند یا به موضوع خاصی علاقمند هستد به این روش علاقمند می شوند و میتوانند به انتخاب خودشان مطالب آموزشی را ببینند. این روش باید بر اساس اهداف و مهارتهای شخصی دانش آموز تعیین شود.

 

مدل برخط : این روش فقط روی آموزش آنلاین تکیه دارد و در مقابل مدل چهره به چهره قرار می گیرد. معلم در این روش نقش تسهیل گر را دارد و به دانش آموز امکان میدهد که در صورت نیاز به کمک بیشتر از طریق پیام رسان آنلاین با معلم در ارتباط باشد. این روش برای دانش آموزانی که امکان حضور در محیط آموزش را ندارند بسیار مناسب است. 

 

گردآوری : بخش روانشناسی بیتوته


تاریخ انتشار: 1401/06/20

تابلو اعلانات

دانش آموز ممتاز